En JUEGOS FRIV er en aktivitet som brukes for moro og glede av deltakerne; på mange anledninger, som et pedagogisk verktøy. Spill variere vanligvis fra arbeidet, men i mange tilfeller er dette ikke så klar forskjell. Også regnes et spill en recreational øvelse regler. Den
første referansen til spill som finnes er 3000 BC spill anses å være en
del av et menneskelig erfaring og er tilstede i alle culturas.1
sannsynligvis kiling, kombinert med latter, være en av de første
aktivitetene til mennesket, samtidig som en av de første kommunikative
aktivitetene før fremveksten av språk.
Spillet er en iboende menneskelig aktivitet. Alle av oss har lært å samhandle med vår familie, materiale, sosiale og kulturelle feltet gjennom spillet. Det er en veldig rik, romslige, allsidig og ambivalent konsept som involverer en vanskelig kategorisering. Etymologisk
er forskerne refererer til ordet spillet kommer fra to ord på latin:
"iocum og ludus-ludere" både se spøk, moro, spøk, og brukes ofte om
hverandre med ordet leken aktivitet. Racing.
De
har nevnt utallige definisjoner om spillet, samt ordlisten for Royal
Academy ser det som en recreational øvelse regler som er vunnet eller
tapt. Men egen denne Polysemi og subjektivitet av
forskjellige forfattere antyde at noen definisjon ikke er mer enn en
delvis tilnærming til lek fenomenet. Det kan sies
at spillet, som noen sosio-kulturelle virkelighet, er umulig i
absolutte termer, og derfor definisjoner beskrive noen av sine
funksjoner. Blant de mest kjente konseptualiseringer mål vårt som følger:
Huizinga
(1938): Spillet er en handling eller ledig yrke, som utvikler seg til
en viss romlig og tidsmessige grenser, ifølge absolutt obligatorisk
regler, men fritt akseptert, handling som har mål i seg selv og er
ledsaget av en følelse av spenning og glede og bevissthet - være ellers -
enn i hverdagen. Gutton, s. (1982): det er en privilegert form for barn uttrykk. Cagigal,
J.M (1996): Gratis, spontan, uselvisk og inconsequential som oppstår i
en timelig og romlig begrensning av vanlige liv, visse regler, etablert
eller improvisert og handling som informasjonselementet er spenningen.
I
konklusjonen, omfatter disse og andre forfattere som Roger Caillois,
Moreno Palos, etc. i sine definisjoner en rekke egenskaper som er felles
for alle visninger, som noen av de mest representative er:
Spillet er en gratis aktivitet: det er en frivillig arrangement, ingen er tvunget til å spille. Det ligger i noen plassbegrensninger og noen timelige imperativer etablert på forhånd eller improvisert i øyeblikk av spillet. Det har en usikker karakter. For
å være en kreativ, original og spontan aktivitet, varierer det endelige
resultatet av spillet hele tiden, hva som motiverer tilstedeværelsen av
en hyggelig usikkerhet som trollbinder oss alle. Det er en demonstrasjon som har mål i seg selv, er gratis, upartisk, uviktig. Denne funksjonen blir svært viktig i spillet siden det ikke gjør noen feil. Spillet
foregår i en verden fra hverandre, fiktive, er som et spill fortalt med
aksjoner, hverdagen, en kontinuerlig symbolsk melding. Det
er en tradisjonell aktivitet, siden alle spill er resultatet av en
sosial avtalen som ble etablert av spillerne, som designet spillet og
bestemme den interne rekkefølgen, sine begrensninger og deres reglas.3
Forskjellen mellom spill og sport
Foreløpig
akkurat som at med definisjonen av spillet, det er utallige
oppfatninger av sport Ifølge forfatteren som du som referanse:
Coubertain, Demeny, Cacigal, Parlebas, Garcia Ferrando, etc. Gjøre en syntese av disse forfatterne kan vi definere sport og skille den fra enkle spillet på følgende måte:
Sport
er et sett med motor og intellektuelle situasjoner juegos NetEvader som
er forskjellig fra spillet som søker konkurransen med hverandre eller
med seg selv, som krever bestemte regler og som er institusjonalisert. Tegn
Spillet har en universell karakter, dvs. personer av alle kulturer har alltid spilt. Mange spill gjentas i fleste samfunn.
Det
finnes i historien om menneskeheten til tross for vanskelighetene
enkelte ganger å spille, som den første industrielle samfunnet.
Det utvikler seg etter alder av spillerne har forskjellige egenskaper avhengig av kulturen der de studerer.
No hay comentarios:
Publicar un comentario