JUEGOS FRIV

En JUEGOS FRIV er en aktivitet som brukes for moro og glede av deltakerne; på mange anledninger, som et pedagogisk verktøy. Spill variere vanligvis fra arbeidet, men i mange tilfeller er dette ikke så klar forskjell. Også regnes et spill en recreational øvelse regler. Den første referansen til spill som finnes er 3000 BC spill anses å være en del av et menneskelig erfaring og er tilstede i alle culturas.1 sannsynligvis kiling, kombinert med latter, være en av de første aktivitetene til mennesket, samtidig som en av de første kommunikative aktivitetene før fremveksten av språk.

Spillet er en iboende menneskelig aktivitet. Alle av oss har lært å samhandle med vår familie, materiale, sosiale og kulturelle feltet gjennom spillet. Det er en veldig rik, romslige, allsidig og ambivalent konsept som involverer en vanskelig kategorisering. Etymologisk er forskerne refererer til ordet spillet kommer fra to ord på latin: "iocum og ludus-ludere" både se spøk, moro, spøk, og brukes ofte om hverandre med ordet leken aktivitet. Racing.

De har nevnt utallige definisjoner om spillet, samt ordlisten for Royal Academy ser det som en recreational øvelse regler som er vunnet eller tapt. Men egen denne Polysemi og subjektivitet av forskjellige forfattere antyde at noen definisjon ikke er mer enn en delvis tilnærming til lek fenomenet. Det kan sies at spillet, som noen sosio-kulturelle virkelighet, er umulig i absolutte termer, og derfor definisjoner beskrive noen av sine funksjoner. Blant de mest kjente konseptualiseringer mål vårt som følger:

Huizinga (1938): Spillet er en handling eller ledig yrke, som utvikler seg til en viss romlig og tidsmessige grenser, ifølge absolutt obligatorisk regler, men fritt akseptert, handling som har mål i seg selv og er ledsaget av en følelse av spenning og glede og bevissthet - være ellers - enn i hverdagen. Gutton, s. (1982): det er en privilegert form for barn uttrykk. Cagigal, J.M (1996): Gratis, spontan, uselvisk og inconsequential som oppstår i en timelig og romlig begrensning av vanlige liv, visse regler, etablert eller improvisert og handling som informasjonselementet er spenningen.

I konklusjonen, omfatter disse og andre forfattere som Roger Caillois, Moreno Palos, etc. i sine definisjoner en rekke egenskaper som er felles for alle visninger, som noen av de mest representative er:

Spillet er en gratis aktivitet: det er en frivillig arrangement, ingen er tvunget til å spille. Det ligger i noen plassbegrensninger og noen timelige imperativer etablert på forhånd eller improvisert i øyeblikk av spillet. Det har en usikker karakter. For å være en kreativ, original og spontan aktivitet, varierer det endelige resultatet av spillet hele tiden, hva som motiverer tilstedeværelsen av en hyggelig usikkerhet som trollbinder oss alle. Det er en demonstrasjon som har mål i seg selv, er gratis, upartisk, uviktig. Denne funksjonen blir svært viktig i spillet siden det ikke gjør noen feil. Spillet foregår i en verden fra hverandre, fiktive, er som et spill fortalt med aksjoner, hverdagen, en kontinuerlig symbolsk melding. Det er en tradisjonell aktivitet, siden alle spill er resultatet av en sosial avtalen som ble etablert av spillerne, som designet spillet og bestemme den interne rekkefølgen, sine begrensninger og deres reglas.3

Forskjellen mellom spill og sport

Foreløpig akkurat som at med definisjonen av spillet, det er utallige oppfatninger av sport Ifølge forfatteren som du som referanse: Coubertain, Demeny, Cacigal, Parlebas, Garcia Ferrando, etc. Gjøre en syntese av disse forfatterne kan vi definere sport og skille den fra enkle spillet på følgende måte:

Sport er et sett med motor og intellektuelle situasjoner juegos NetEvader som er forskjellig fra spillet som søker konkurransen med hverandre eller med seg selv, som krever bestemte regler og som er institusjonalisert. Tegn

Spillet har en universell karakter, dvs. personer av alle kulturer har alltid spilt. Mange spill gjentas i fleste samfunn.

Det finnes i historien om menneskeheten til tross for vanskelighetene enkelte ganger å spille, som den første industrielle samfunnet.

Det utvikler seg etter alder av spillerne har forskjellige egenskaper avhengig av kulturen der de studerer.

No hay comentarios:

Publicar un comentario